U bent hier

Nike ELC

0

Duurzame kms afgelegd

0

km per werknemer

0

Ton CO2 bespaard

0

Deelnemende werknemers

0%

Deelnemende werknemers

0

Stapten over naar duurzaam

Passage testkaravaan
02
oktober 2017
13
oktober 2017

Adres

Nike ELC

In september 1994 vervulde Nike zijn Europese groeiambities met de opening van het Nike ELC – toen nog Nike CSC (Customer Service Center). Met de centralisatie van het hele bevoorradingsproces moest het een distributiecentrum met wereldklasse worden. Aanvankelijk zou Nike ELC enkel sportkleding distribueren, maar sinds 1995 verdeelt het ook sportschoenen. Sindsdien wordt elke Europese klant systematisch van hieruit bevoorraad.

Midden 2000 ging het CSC steeds meer de Europese distributieketen beheren en ontstonden er ook andere logistieke verdeelpunten in Europa. Leveringen aan grotere klanten gingen daardoor makkelijker. De locatie heet sindsdien Nike ELC (European Logistics Campus). Een passende naam, want in 2007 opende een revolutionair ontworpen derde distributiecentrum op het terrein. Van daaruit worden
sportaccessoires verdeeld.

In 2012 verhuizden de sportaccessoires naar een vierde distributiecentrum in Herentals, waardoor de capaciteit voor de sportschoenen in Laakdal groeide. Nike ELC werd het logistieke kenniscentrum in Europa, met dagelijks zo’n 2200 medewerkers. Zij coördineren alle logistieke activiteiten tussen 200 fabrieken en meer dan 100.000 leveringsadressen. Sinds de digitale orders via nikestore.com daarbij kwamen, is het
ook mogelijk bij elke klant thuis te leveren. Om alle klanten een optimale service te bieden, zetten de medewerkers zich dan ook volledig in.

Nike beslist in 2013 een nieuwe site te bouwen in Ham om die service te kunnen blijven ondersteunen. Het innovatieve centrum werd midden 2016 opgeleverd. Door de versnelde groei van het afgelopen jaar in West-Europa werd de capaciteit van het centrum in Ham nog extra verhoogd met 50%. In de innovatieve werkomgeving van het ELC worden goederen ontvangen, behandeld en verzonden met geavanceerde
duurzame technologieën.

Het bedrijf garandeert efficiënt energieverbruik met 100% groene stroom, afkomstig van 6 windmolens en 3000 fotovoltaïsche cellen. Voor het afval geldt de regel “refuse, reuse, recycle”. Verder moedigt het mobiliteitsteam carpoolen en fietsen naar het werk sterk aan. Medewerkers kunnen daarvoor bedrijfsfietsen – elektrische modellen voor wie minstens 15 km ver woont – lenen. Ook het transport gebeurt op een innovatieve manier met 99% van de containers die via het kanaal binnenkomen.

Het Nike ELC-team neemt ook sinds vele jaren haar sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheid op. Via een samenwerking met de beschutte werkplaats Lidwina en de sociale werkplaats Sprong ondersteunt Nike ELC de integratie van mensen op economisch vlak. Daarnaast gelooft het team ook sterk in sport als middel tot sociale integratie. Het ELC ondersteunt atleten met een sociale beperking, bv. Belgian
Homeless Cup; atleten met een mentale beperking, bv. Avalympics en Special Olympics en atleten met een fysieke beperking, bv. vzw To Walk Again.

Maar bovenal zijn het de gemotiveerde medewerkers die zich elke dag opnieuw inzetten om de doelstellingen te bereiken, met oog voor elkaar, de maatschappij en het milieu die deze plaats zo uniek maken.